Co je dobré vědět předtím, než půjdete k nám na kurz 🙂
Proč vlastně vůbec začít bruslit?
- moderní a velmi oblíbený sport
- dobrý začátek pro nácvik carvingového oblouku
- trénink rovnováhy
Jak správně vybrat brusle?
- Každý by se měl rozhodovat na základě toho, jaké má s bruslením zkušenosti (začátečník x pokročilý), jak často a s kým budete jezdit.
Úrovně bruslení
-
Rekreační
- Klasický styl jízdy. Brusle této kategorie jsou vhodné pro bruslaře vyhledávající in-line jízdy jako odpočinek a prostředek ke zlepšování kondice. Předpokládá se, že brusle v této kategorii budete využívat 1-2 týdně
-
Sportovní
- Brusle jsou připraveny na náročnější a dynamičtější styl jízdy. Vhodné pro bruslaře, vyhledávající aktivní zlepšování tělesné kondice a sportovní vyžití. Brusle z této kategorie jsou přizpůsobeny větší zátěži a pravidelnému využívání. Přesto i v této kategorii můžete čekat pohodlnou (soft) botu.
-
Výkonnostní
- Kategorie vhodná pro náročné zkušené bruslaře, kteří berou jízdu na kolečkových bruslích jako aktivní způsob sportovního vyžití. Brusle jsou dimenzovány na vysokou zátěž a pravidelné, intenzivní ježdění.
-
Profesionální
- Do této kategorie řadíme především tzv. speedové brusle a takové, které vyžadují dlouholetou uživatelskou zkušenost a perfektní zvládnutí techniky jízdy. Brusle jsou dimenzovány na velmi vysokou zátěž a maximální výkon (často na úkor pohodlí). Bývají vyráběny z těch nejlepších materiálů a vykazují vysokou odolnost.
Druhy in-line bruslí:
-
Fitnessové
brusle
- nejrozšířenější typ bruslí, vhodný na téměř jakýkoliv povrch
- pohodlné, lehké, optimální poměr mezi rychlostí a ovladatelností
- vhodné pro začátečníky
-
Speedové
brusle o vhodné pro rychlobruslení
- velká kolečka, nízká a velmi lehká botička
- hůře ovladatelné, lépe drží směr kvůli vysokým rychlostem, kterých se na nich dá dosáhnout
-
Aggressive
brusle
- brusle, navrženy pro drsnější zacházení (skoky, zábradlí, U-rampa,…)
- malá kolečka, vetší hmotnost dána jejich odolností
- dobře ovladatelné a stabilní, na normální jízdu nevhodné
-
Nordic
skating
- brusle určené pro jízdu terénem (lesní cesty,…)
- mají pouze 2 kolečka (většinou nafukovací), umístěná před a za bruslí
- pro jízdu se používají hole, jako u běžek
Základní části bot:
- Bota – ve fitnessových bruslích se dnes nejčastěji používají tzv. softbotičky, lehké, měkké boty s vyztuženou konstrukcí v okolí kotníku a tvrdou podrážkou, ke které se montuje nůž. Bota musí každému dokonale padnout. Nesmí tlačit, ani nesmí být příliš volná. Ideálně by před prsty mělo být místo asi 0,5 až 1 cm. Bota by pak měla být zavazovací s páskem přes nárt a přezkou nad kotníkem.
-
Rám –
i ten se dělí do několika dalších skupin, podle materiálu, ze
kterého je vyroben.
- Rám plastový – už se moc nepoužívá, dobře tlumí otřesy právě tím, že je měkčí. Těžší bruslař je může svou hmotností deformovat. Nejsou moc odolné proti poničení.
- Rám hliníkový – často už to není jen hliník, ale i různé slitiny, jsou velmi pevné, proto velmi dobře přenášejí energii do odrazů.
- Kolečka – neméně důležitá součást bruslí. Na správném výběru koleček závisí celkový požitek z jízdy. Kolečka jsou dělena podle velikosti a tvrdosti. Čím větší a tvrdší kolečko, tím snadněji můžete dosahovat vyšších rychlostí, ale jsou také méně stabilní. Naopak malá a měkká kolečka jsou o něco pohodlnější, ale žádnou „rychlojízdu“ od nich nečekejte. Velikost se udává jako průměr kolečka v milimetrech a pohybují se od 44 do 110 mm. Tvrdost se udává v jednotkách A (74A – nejměkčí až 100A – nejtvrdší), kdy nejměkčí kolečko se rychle sjede. Pro svižnou fitness jízdu se používají kolečka velikosti od 80mm, tvrdosti 80A až 85A. Dnes se pro fitnessovou jízdu často používají kolečka o velikosti 90mm.
- Ložiska – čím lepší ložiska, tím kvalitnější jízda. Ložiska se označují ABEC 1 až ABEC 7, kdy číslo 1 – 7 označuje přesnost výroby jednotlivých dílů ložiska a přesnosti běhu. ABEC 1 označuje nejmenší přesnost výroby a ABEC 7 pak nejvyšší. Bohužel nám to neříká nic o tom, z jak kvalitních materiálů bylo ložisko vyrobeno nebo jak kvalitní mazivo bylo použito.
- Brzda – většina fitnessových bruslí je patní brzdou vybavena, jelikož je patní brždění nejefektivnější a nejlevnější metoda jak zastavit.
In-line chrániče
- Helma – důležitým ochranným prvkem je helma. Mnoho výrobců se již přímo specializuje na výrobu bruslařských helem. Účel v pohodě splní i jakákoliv dobře odvětrávaná cyklistická helma.
- Chrániče zápěstí – patří k nejdůležitějším ze všech druhů chráničů. Pád na bruslích nejčastěji tlumíme rukama.
- Chrániče kolen – další ochrannou pomůcek je chránič na kolena, v mnoha případech, kdy pád tlumíme rukou, přijdou na řadu i kolena.
- Chrániče loktů – při pádu vpřed bychom správně měli použít i lokty. Stává se to velmi zřídka, proto si myslím, že tento chránič není až tak důležitý. Jeho používáním ale nic nezkazíte.
Bezpečnost na in-line bruslích
- používaní ochranných pomůcek
- respektování pravidel silničního provozu, POZOR – bruslař je chodec
- využívání míst vhodných pro bruslení