Co je dobré vědět předtím, než půjdete k nám na kurz 🙂

 Proč vlastně vůbec začít bruslit?

  • moderní a velmi oblíbený sport
  • dobrý začátek pro nácvik carvingového oblouku
  • trénink rovnováhy

Jak správně vybrat brusle?

  • Každý by se měl rozhodovat na základě toho, jaké má s bruslením zkušenosti (začátečník x pokročilý), jak často a s kým budete jezdit.

Úrovně bruslení

  • Rekreační
    • Klasický styl jízdy. Brusle této kategorie jsou vhodné pro bruslaře vyhledávající in-line jízdy jako odpočinek a prostředek ke zlepšování kondice. Předpokládá se, že brusle v této kategorii budete využívat 1-2 týdně
  • Sportovní
    • Brusle jsou připraveny na náročnější a dynamičtější styl jízdy. Vhodné pro bruslaře, vyhledávající aktivní zlepšování tělesné kondice a sportovní vyžití. Brusle z této kategorie jsou přizpůsobeny větší zátěži a pravidelnému využívání. Přesto i v této kategorii můžete čekat pohodlnou (soft) botu.
  • Výkonnostní
    • Kategorie vhodná pro náročné zkušené bruslaře, kteří berou jízdu na kolečkových bruslích jako aktivní způsob sportovního vyžití. Brusle jsou dimenzovány na vysokou zátěž a pravidelné, intenzivní ježdění.
  • Profesionální
    • Do této kategorie řadíme především tzv. speedové brusle a takové, které vyžadují dlouholetou uživatelskou zkušenost a perfektní zvládnutí techniky jízdy. Brusle jsou dimenzovány na velmi vysokou zátěž a maximální výkon (často na úkor pohodlí). Bývají vyráběny z těch nejlepších materiálů a vykazují vysokou odolnost.

Druhy in-line bruslí:

  • Fitnessové brusle
    • nejrozšířenější typ bruslí, vhodný na téměř jakýkoliv povrch
    • pohodlné, lehké, optimální poměr mezi rychlostí a ovladatelností
    • vhodné pro začátečníky
  • Speedové brusle o vhodné pro rychlobruslení
    • velká kolečka, nízká a velmi lehká botička
    • hůře ovladatelné, lépe drží směr kvůli vysokým rychlostem, kterých se na nich dá dosáhnout
  • Aggressive brusle
    • brusle, navrženy pro drsnější zacházení (skoky, zábradlí, U-rampa,…)
    • malá kolečka, vetší hmotnost dána jejich odolností
    • dobře ovladatelné a stabilní, na normální jízdu nevhodné
  • Nordic skating
    • brusle určené pro jízdu terénem (lesní cesty,…)
    • mají pouze 2 kolečka (většinou nafukovací), umístěná před a za bruslí
    • pro jízdu se používají hole, jako u běžek

Základní části bot:

  • Bota – ve fitnessových bruslích se dnes nejčastěji používají tzv. softbotičky, lehké, měkké boty s vyztuženou konstrukcí v okolí kotníku a tvrdou podrážkou, ke které se montuje nůž. Bota musí každému dokonale padnout. Nesmí tlačit, ani nesmí být příliš volná. Ideálně by před prsty mělo být místo asi 0,5 až 1 cm. Bota by pak měla být zavazovací s páskem přes nárt a přezkou nad kotníkem.
  • Rám – i ten se dělí do několika dalších skupin, podle materiálu, ze kterého je vyroben.
    • Rám plastový – už se moc nepoužívá, dobře tlumí otřesy právě tím, že je měkčí. Těžší bruslař je může svou hmotností deformovat. Nejsou moc odolné proti poničení.
    • Rám hliníkový – často už to není jen hliník, ale i různé slitiny, jsou velmi pevné, proto velmi dobře přenášejí energii do odrazů.
  • Kolečka – neméně důležitá součást bruslí. Na správném výběru koleček závisí celkový požitek z jízdy. Kolečka jsou dělena podle velikosti a tvrdosti. Čím větší a tvrdší kolečko, tím snadněji můžete dosahovat vyšších rychlostí, ale jsou také méně stabilní. Naopak malá a měkká kolečka jsou o něco pohodlnější, ale žádnou „rychlojízdu“ od nich nečekejte. Velikost se udává jako průměr kolečka v milimetrech a pohybují se od 44 do 110 mm. Tvrdost se udává v jednotkách A (74A – nejměkčí až 100A – nejtvrdší), kdy nejměkčí kolečko se rychle sjede. Pro svižnou fitness jízdu se používají kolečka velikosti od 80mm, tvrdosti 80A až 85A. Dnes se pro fitnessovou jízdu často používají kolečka o velikosti 90mm.
  • Ložiska – čím lepší ložiska, tím kvalitnější jízda. Ložiska se označují ABEC 1 až ABEC 7, kdy číslo 1 – 7 označuje přesnost výroby jednotlivých dílů ložiska a přesnosti běhu. ABEC 1 označuje nejmenší přesnost výroby a ABEC 7 pak nejvyšší. Bohužel nám to neříká nic o tom, z jak kvalitních materiálů bylo ložisko vyrobeno nebo jak kvalitní mazivo bylo použito.
  • Brzda – většina fitnessových bruslí je patní brzdou vybavena, jelikož je patní brždění nejefektivnější a nejlevnější metoda jak zastavit.

In-line chrániče

  • Helma – důležitým ochranným prvkem je helma. Mnoho výrobců se již přímo specializuje na výrobu bruslařských helem. Účel v pohodě splní i jakákoliv dobře odvětrávaná cyklistická helma.
  • Chrániče zápěstí – patří k nejdůležitějším ze všech druhů chráničů. Pád na bruslích nejčastěji tlumíme rukama.
  • Chrániče kolen – další ochrannou pomůcek je chránič na kolena, v mnoha případech, kdy pád tlumíme rukou, přijdou na řadu i kolena.
  • Chrániče loktů – při pádu vpřed bychom správně měli použít i lokty. Stává se to velmi zřídka, proto si myslím, že tento chránič není až tak důležitý. Jeho používáním ale nic nezkazíte.

Bezpečnost na in-line bruslích

  • používaní ochranných pomůcek
  • respektování pravidel silničního provozu, POZOR – bruslař je chodec
  • využívání míst vhodných pro bruslení